Seminář k bakalářské práci - Často kladené dotazy (FAQ)

Q:

Je nutne odevzdavat CD ke kazdemu vytisku (tj. 3x), nebo jen 1x?

A:

CD s textem práce ve formátu PDF se již nepožaduje. Soubor PDF lze po dohodě předat různými způsoby (na flash disku, e-mailem, přes online úložiště atd.). Pokud na CD odevzdavate dalsi materialy (vyvinuty software, ziskana data...), ktere jsou dulezite k posouzeni prace (viz dalsi otazka), melo by byt CD prilozeno ke kazdemu vytisku. Je na to specialni obal, ktery se nalepi na vnitrni stranu desek.


Q:

Dobrý den, měl bych dvě otázky k bakalářské práci, jestli je třeba, aby všechny tři verze byly ve vazbě? A druhá, když je součástí mé práce i zdrojový kód, pak co všechno je třeba přidávat na CD? Návod k použití a spuštění, samotný kód a je-li třeba i pomocné nástroje jako třeba eclipse apod? Předem děkuji za odpověď.

A:

1) ANO, odevzdáte 3 identické výtisky v pevné vazbě, budou se lišit jen tím, že v jednom bude originál zadání, v ostatních kopie
2) Elektronicky se povinně odevzdává jen text práce (v PDF) a již není nutné ho vypalovat na CD. V případě práce ve formě softwarového projektu je však vhodné (zejména oponentovi) zpřístupnit i kompletní a funkční výsledek, aby bylo možné si jej vyzkoušet. Jedním ze způsobů je přiložit k práci CD/DVD, avšak dle povahy projektu lze také vytvořit a zpřístupnit webovou stránku, GIT repozitář apod.  Uvažte sám, co je třeba, aby byl někdo další schopen váš program přeložit a uvést do provozu (soubory projektu, knihovny, dokumentace,...). Např. Eclipse je standardní vývojové prostředí a novější verze budou asi kompatibilní s vaší verzí projektu, takže dávat ho na CD je zbytečné.


Q:

Dobrý den, měla bych jen drobný technický dotaz, co se týče odevzdání. Vím, že je třeba dodat tři výtisky, z nichž jeden zůstává na fakultě v archivu. Vzhledem k tomu, že zbylé dva jdou školiteli a oponentovi, znamená to, že si je následně můžou nechat, nebo se některý z těchto výtisků vrací škole, případně studentovi?

A:

Odevzdávají se 3 výtisky. Jeden zůstane hned u mě, zbylé 2 jdou dočasně školiteli a oponentovi, aby mohli napsat posudek, kteří se ale často spokojí jen s prací v elektronické podobě v PDF.  U obhajoby se musí opět všechny 3 výtisky sejít. Po obhajobě 1 výtisk jde do archivu FJFI v knihovně, 1 zůstane na katedře a 1 vám vrátím na památku.


Q:

Mám jednu otázku ohledně podoby práce. Ze semináře si nepamatuji, zda práce musí být vytištěna jednostranně nebo oboustranně.

A:

BP vytisknete tak, jak uznate za vhodne. BP do cca 50 stran vypada lepe jednostranne, protoze jinak je to prilis tenky "sesitek" a mozna se to i blbe svazuje. Velke BP nad cca 80 stran uz je zase lepsi svazat dvoustranne, jinak je to zbytecne velka a tezka bichle. Nezapomente v LaTeXu spravne zvolit typ dokumentu (one-sided, double-sided) a nastavit okraje.


Q:

V případě psaní BP ve slovenštině: co všechno je potřeba přeložit do češtiny? (název, obor, atd...)?

A:

Nazev prace by mel doslovne odpovidat nazvu v zadani. Podobne nazev oboru, zamereni by mel byt v CJ. Nicmene uz byly uspesne obhajeny i prace, kde vse bylo napsano slovensky...

 


Q:

Chtěl bych se zeptat, co vše je nutné udělat, abych mohl psát bakalářskou práci v anglickém jazyce. Tuším, že je třeba podat žádost na studijní oddělení. Nejsem si ovšem jist, zda nějaká obecná a stačí napsat krátce důvody.

A:

Podle zásad studia je jazykem BP ve všech oborech kromě APIN čeština nebo slovenština. Avšak "na základě žádosti, k níž se vyjadřuje vedoucí katedry, může děkan povolit angličtinu jako jazyk práce, pokud školitel práce zaručí její jazykovou korekturu". Vedení fakulty však trvá na tom, aby až na naprosté výjimky byly BP psány v češtině nebo slovenštině. Důvodem je požadavek, aby si si studenti osvojili i českou odbornou terminologii. Trénovat psaní anglických odborných textů mohou počínaje výzkumným úkolem v 1. ročníku NMS. Jestliže přesto cítíte, že nevyhnutelně potřebujete psát text anglicky, zajděte si na studijní. Dají vám formulář (jde o formulář obecné žádosti), kde napíšete svůj požadavek. Dále tam školitel napíše větu "Ručím za jazykovou korekturu práce." a připojí čitelně své jméno a svůj podpis.


Q:

Dobry den, pisu bakalarskou praci v anglickem jazyce a rad bych se zeptal  v jakem jazyce mam psat formalni casti prace (uvodni strana, podekovani...) a jak maji vypadat desky (zda psat nazev a skolu cesky, anglicky a nebo oboji..).

A:

Dobrý den,

vzorové formátování práce v ČJ i AJ lze stáhnout zde. Vzorové formátování desek v ČJ i AJ je zde. Pro práci psanou v AJ použijte anglickou verzi desek.

POZN: Ve vzoru práce psané v AJ jsem změnil po konzultaci s katedrou jazyků označení práce z "Bachelor thesis" na "Bachelor's degree project". Doporučuji, aby tuto formulaci používali studenti všech oborů (tj. nejen APIN), kteří se rozhodli psát práci v AJ, aby byla zachována jednotná terminologie v rámci fakulty.


Q:

Chtel bych se zeptat, do ktere casti prace patri vymezeni moji prace v tymu (napr. cast dat, ktere jsem pouzil pri vypoctech jsem pripravoval ja a cast kolega).

A:

Co se tyce prace v tymu, muzete v uvodu uvest, ze jste pouzil nejake vystupy, ktere jsou soucasti sirsiho projektu, na kterem pracuje vice lidi. Melo by z toho byt ale jasne, ze vysledky teto bakalarky jsou jen vase prace (i kdyz BP napr. prispiva do nejakeho rozsahlejsiho projektu).


Q:

Co musím udělat, abych získal zápočet z předmětu Bakalářská práce 1 (01BPxx1)?

A:

Jak je uvedeno zde, v zimním semestru je zápočet z předmětu 01BPxx1 (kde "xx" se liší podle oboru) udělen, jestliže školitel potvrdí aktivní práci studenta na zadaném tématu. Zápočet uděluji já (Pavel Strachota), takže požádejte svého školitele, ať mi pošle e-mail. Ve skutečnosti ale potřebujete postupovat tímto způsobem jen v případě, že nestihnete v termínu práci odevzdat a máte nedostatek kreditů pro zápis do následujícího akademického roku. Nejpozději při odevzdání práce vám totiž budou uděleny oba zápočty za 01BPxx1 a 01BPxx2.


Q:

Dobrý den,

chtěl jsem se zeptat, jak mám postupovat, pokud bych potřeboval kvůli odjezdu na Erasmus příští semestr posunout datum státnic. Paní Masáková zmiňovala, že to nějak možné je, pokud se domluvím se všemi státnicujícími studenty z oboru. To jsem udělal (MINF) a eventuálně by s tím nikdo neměl problém. Má otázka tedy zní, co mám formálně udělat, abych o posunutí termínu mohl požádat a o kolik je možné státnice posunout. Cílová univerzita totiž doporučuje 18 srpna. To je předpokládám nesplnitelné, přesto by se mi to ale hodilo posunout alespoň o kus dále.

A:

Musíte si uvědomit, že nejde jen o vás studenty, ale je nutné sehnat i všechny členy komise a zajistit včasné doručení posudků školitelů a oponentů. Všichni tito zúčastnění (včetně paní sekretářky a pravděpodobně i mě) plánují na srpen dovolené a dlouho dopředu počítají s oficiálním termínem státnic vyhlášeným v časovém plánu akademického roku. Posunutí termínu SZZ mimo oficiálně vyhlášený rozsah XX.X-XX.X. proto považuji za zcela nemožné.

Budu se snažit, aby termín SZZ pro MINF byl co nejdříve v daném rozmezí, tj. pokud možno první týden v září. Ani to však nyní nemůžu slíbit.

Vyjádření vedoucího katedry:

Dobry den,

posunuti statnic nepovazuji za mozne  (a uz vubec ne o dva tydny) a nechci vytvaret zadny podobny precedens. Statnice povazuji za velmi vaznou zalezitost, kterou se uzavira studium, a nemyslim, ze je mozne libovolne hybat s predem danym pevnym obdobim pro statnice vymezenym kvuli v zasade nahodilym akcim jako je zahranicni cesta jednoho studenta. Naopak, je jenom zadouci, aby toto obdobi bylo stabilni Na druhe strane by v teto zalezitosti mohla projevit vstricnost treba prislusna hostujici universita.

S pozdravem, Pavel Stovicek


Q:

Chtel bych se prihlasit k SZZ a podle vyhlasky

https://www.fjfi.cvut.cz/cz/studium/predpisy/vyhlasky-studijniho-oddeleni/88-vyhlasky-v-roce-2014/5848-vyhlaska-c-7-2014-o-prihlasovani-k-szz

je treba, aby mi chybely krome studijnich povinnosti aktualniho semestru nejvyse 2 neuzavrene predmety z minulych semestru doporuceneho studijniho planu. Mne vsak chybi 3, ale myslim si, ze se mi podari vsechny studijni povinnosti do terminu uzavreni studia doplnit.

A:

V pripade, ze mate realnou sanci vsechny povinnosti uspesne zvladnout, lze udelit vyjimku, kterou schvali prodekan pro studijni zalezitosti prof. Benes. Pote se prihlasite k SZZ standardnim zpusobem.


Q:

Při uzavření studia prý může chybět jedna zkouška, kterou stihnu složit v čase mezi uzavřením studia a SZZ (už si nepamatuji zdroj).

A:

To je fáma. Abyste mohl skládat statní zkoušku v (jistém termínu), musíte mít nejpozději (v příslušném termínu stanoveném harmonogramem akad. roku) uzavřené studium, tj. úspěšně ukončené všechny povinné předměty studijního plánu vašeho oboru a získaný dostatečný počet kreditů. Všechny výsledky musí být zapsány v systému KOS. Žádné výjimky uvedeného typu neexistují.


Q:

V zadání BP mám uvedeného konzultanta Dr. X. Y., který mi však ve skutečnosti s prací nepomáhal, jen mi poskytl data, která jsem zpracoval(a). Může být tento Dr. X.Y. oponentem mojí bakalářské práce?

A:

Bohužel NE, osoba uvedená v zadání BP jako školitel(ka) nebo konzultant(ka) nemůže zároveň vystupovat jako oponent(ka).


Q:

Nestihnu odevzdat BP v termínu nebo jsem již odevzdal, ale z jiných důvodů nemohu skládat SZZ v příslušném termínu. Je nutné nové zadání BP, kde bude uveden pozdější termín odevzdání?

A:

Studenti, kteří neodevzdali BP v původně plánovaném termínu a prodlužují studium, musejí na SO vyplnit a odevzdat formulář Žádost o náhradní termín odevzdání diplomové/bakalářské práce. SO zajistí podpisy od vedoucího práce, vedoucího katedry a děkana (či proděkana) a poté vyrozumí studenta o rozhodnutí prostřednictvím e-mailu.
Termín odevzdání lze tímto způsobem prodloužit maximálně o 1 rok od data odevzdání BP uvedeného v zadání práce. To znamená, že je-li např. na zadání uveden termín odevzdání 7. července 2015, lze BP s původním zadáním odevzdat nejpozději v červenci 2016 a přihlásit se k SZZ v září 2016. Po překročení ročního odkladu je již nutné požádat o nové zadání BP (třeba i se stejným obsahem, ale s novým datem odevzdání). Na deskách BP a v čestném prohlášení uvnitř BP se vždy uvede rok, resp. datum skutečného odevzdání.

Jestliže student během psaní BP přestoupí do jiného studijního oboru a/nebo zaměření, bude potřebovat nové zadání BP bez ohledu na termín odevzdání.

Výtisky prácí, které studenti již odevzdali a poté se odhlásili od SZZ z důvodu nesplnění jiných povinností, jim katedra vrátí.


Q:

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, jak postupovat v případě, kdy bych k termínu uzavření studia před SZZ na KM neměl uzavřeny všechny povinné předměty. Předpokládám, že bych v tomto případě nemohl absolvovat zářijový termín SZZ. Jaký by to však mělo vliv na možnost zápisu do navazujícího magisterského studia? Je pro něj podmínkou úspěšné absolvování SZZ? Pokud ano, znamená to nutnost prodloužení studia, nebo existuje možnost v září zapsat a absolvovat předměty z magisterského studia?

A:

Dobrý den,

1) Všechny studijní výsledky musí být včas zapsány do systému KOS (viz jiné otázky výše)

2) Pokud nesplníte do příslušného data všechny povinnosti dané Vaším studijním plánem, nemůžete samozřejmě skládat SZZ v září a zůstáváte v bakalářském studiu. Nelze se pochopitelně zapsat do navazujícího magisterského studia dříve, než úspěšně ukončíte studium bakalářské.

3) Oficiální pravidla pro uznávání předmětů jsou obsaženy v Zásadách studia. Zhruba řečeno, již v BC studiu si můžete zapsat předměty z 1. ročníku NMS až do výše 30 kreditů, které vám budou po jejich úspěšném absolvování v NMS uznány. Není možné si zapsat předmět Výzkumný úkol.

4) Pokud to zvádnete, můžete skládat SZZ v únorovém termínu. Na tento termín navazuje mimořádné kolo přijímacího řízení do NMS. Lze tedy nastoupit do NMS studia od února.

V BC studiu lze setrvat nejdéle 6 let, od začátku 5. akad. roku platíte poplatky.